X:et år 2015

Så har X:et 2015 varit, i Köpingsvik på Öland. Vi skulle ha varit i Climont i Alsace, men tyvärr förolyckades Tom 16 juli i franska alperna. Under begravningen, fredagen 31 juli, hade vi en minnesstund även på Öland för Tom och alla närstående.

Här följer några bilder från X:et.











ANMÄLAN före 14 mars

X-et 20150 blir i Alsace från lördag 25 juli till och med lördag 1 augusti. Följande text kommer från Doude van Troostwijk. Anmäl er så snart som möjligt!

"Hej allesammans! Tom och och jag fick en förfrågan om att arrangera X-et 2015. Det gör vi gärna och vi kan meddela att det kommer att äga rum under vecka 31 från lördag den 25:e juli t.o.m lördag den 1:a augusti.

Vi kommer att använda ett fantastiskt hus i Frankrike som ägs av Toms bror Chris och hans fru Alexandra. Det ligger i Alsace regionen, ungefär trekvart från Strasbourg, högt upp på en bergskam. Byn, huset och berget (960 m) heter Climont och ni kan hitta mer information om stället på deras sajt www.climont.eu.

Vi kommer att befinna oss i Europas hjärta. Allting är nära: Europas huvudstad Strasbourg, medeltidsstaden Colmar, Rhenstaden Basel i Schweiz. Men förutom att besöka fina städer kan vi också besöka en syltfabrik, massor med vingårdar, gamla slott och kloster. Vi kan vandra i skogen (runt knuten), bestiga Climonttoppen , klippklättra. Vi kan lära oss mycket om de båda världskrigen, om filosofer och om Albert Schweitzer, som kom från dessa trakter .

Och vi kan bara sitta i trädgården, titta på utsikten och äta god mat på s.k. ferme auberge. Vi kommer att lägga upp ett intressant och trevligt program där delvis Chris kan guida oss. Han skrev en filosofisk/religiös guidebok om Alsace och bor dessutom granne till Schweitzers dåvarande bostad.

Hör gärna av dig/er om du/ni tänker att vara med. Än så länge är det naturligtvis preliminärt. Vi återkommer till vintern med mer information, bl.a. om resmöjligheter dit, priser osv . Efter det kan du/ni göra en definitiv bokning. För dem som kan tänka sig att stanna lite längre: det går att hyra lägenheter i huset både före och efter X-et veckan. Varma hälsningar,

Tom och Elisabet"