X:et år 2000

Så har det trillat in lite bilder från Kim och Micke här (1,5 MB). Det har kommit in en berättelse från utflykten, som några av oss gjorde, till Trondheim. Bilder från Trondheim finns längre ner på sidan:

På torsdagen åkte jag, Karin, Matilda, Ubbe, Uno, Dennis och Micke till Norge. Vi hade inte kommit iväg så jättetidigt, så vi stannade och åt vår medhavda lunch vid en fjord. Efter två och en halv timmes bilresa kom vi fram till ett soligt och varmt Trondheim. Vi hämtade en gratiskarta på ett hotell och styrde sedan kosan mot Nidarosdomen, en stor vacker katedral från 1070-talet. Den är världens nordligaste gotiska katedral. Det var mäktigt att se den, både inifrån och utifrån. Därinne hann vi även höra de sista minuterna av en guidetur på engelska.

Efter att ha sett katedralen delade vi på oss. Jag och Karin följdes åt till Erkebispegården alldeles bredvid. Därinne på gården var det som en medeltidsmarknad där man bland annat fick se en stenhuggare och en smed i arbete. Karin, som samlar på ljus och ljusstakar, hittade några fina rosljus att lägga i en vattenfylld glasskål. Det sista vi hann med innan vi åkte hem var museet som berättade om Nidarosdomens och Erkebispegårdens historia. Tillbaka i bilen fick vi se ett gulligt troll som Matilda, som gått på stan, hade köpt. På vägen hem började det regna, men tänk vilken god Gud vi har som lät oss ha vackert väder hela tiden i Norge! Det gör ju dessutom inget att det regnar när man åker bil.

. Det jag mest minns från bilresan var betalstationerna på de norska vägarna, godiset (på ditvägen inhandlades en stor låda godis till varje bil och Micke, snäll som han är, bjöd även en i luckan vid en betalstation) och de lååånga tunnlarna i Norge, vissa var flera kilometer långa! Vi hade suttit fem timmar i bilarna och varit två timmar i Norge, men jag tycker det var absolut värt att fara ändå!

Magdalena Grönlund


Här kommer lite bilder från X:et-veckan. Bilderna är skalade för att passa sidan oavsett skärmupplösning. Eftersom web-läsare inte skalar bra, blir bilderna korniga. För att undvika detta kan man välja att högerklicka och Spara bild på PC eller hålla ner shift och klicka och Spara bild på Macintosh. Öppna sedan bilden i ett bildprogram eller i webläsaren genom att välja Öppna och Fil och sedan leta upp bilden. Då visas den i orginalstorlek. Har någon frågor om bildhantering så ställ gärna dem till mig.

Gruppfotot. (Ett av de 30 tagna) Skicka gärna ett bättre om just du råkar ha ett.


Vandring till Getryggen.


Guidning på Jamtli i Östersund.


Festmiddagen tisdagkväll. Den ena bilden saknar blixt, men bättre bilder kommer.


Fika vid Hell utanför Trondheim.


Nidarosdomen i Trondheim.

En lite mer innehållsrik skildring kommer kanske med lite (o)ljud och andra bilder.